Spalinowe lokomotywy serii SM41 produkowane były dla PKP przez węgierską firmę "Ganz-Mavag" w Budapeszcie. Jest to dwuwózkowa, czteroosiowa lokomotywa z przekładnią elektryczną. Przeznaczona jest do pracy manewrowej i do lżejszej pracy trakcyjnej w pociągach.
Źródłem energii napędowej lokomotywy jest agregat złożony z silnika spalinowego i z prądnicy prądu stałego. Dostarcza on prąd do czterech silników trakcyjnych umieszczonych na dwóch wózkach i napędzających za pomocą jednostopniowej przekładni zębatej o stopniu przełożenia 17 : 77 osie lokomotywy. Silniki trakcyjne typu TC 32,44/14 zawieszone są systemem tramwajowym "za nos". Wysokoprężny silnik napędowy jest to silnik systemu "Ganz-Jendrassik" typu XVI Jv 170/240. Rozruch silnika następuje za pomocą połączonej z nim prądnicy głównej, która w momencie rozruchu pracuje jako elektryczny silnik szeregowy zasilany z dwóch baterii akumulatorów, każda po 20 ogniw o łącznej pojemności 310 Ah. Pojemność dwóch zbiorników paliwa (jeden większy umieszczony pod ostoją lokomotywy, drugi mniejszy w budce maszynisty) wynosi 1150 litrów paliwa. Prądnica główna typu EBSc 41/200 jest skompensowaną, przeciwsobną prądnicą prądu stałego ze wzbudzeniem własnym i obcym.
Budka maszynisty umieszczona jest na jednym z końców lokomotywy i wykonana jest z blach spawanych. W budce znajduje się stanowisko sterownicze z podwójnymi urządzeniami sterowniczymi do jazdy w przód i w tył oraz wszystkie konieczne urządzenia kontrolno-pomiarowe. Lokomotywa wyposażona jest w zespolony i niesamoczynny hamulec powietrzny systemu "Knorr", działający na szesnaście klocków hamulcowych, oraz hamulec ręczny.
Lokomotywy serii SM41 stanowią rozwinięcie konstrukcyjne lokomotyw serii SM40, dostarczanych dla PKP przez firmę "Ganz-Mavag" w latach 1958-1959. Zasadnicza różnica pomiędzy obiema seriami lokomotyw polega na zmianie systemu sterowania. Lokomotywy serii SM40 mają bezstopniową regulację dawkowania paliwa do silnika, gdy w lokomotywach SM41 zastosowano siedmiostopniową regulację dawkowania paliwa, co uprościło znacznie cały układ elektryczny lokomotywy. Ponadto do lokomotyw serii SM41 wprowadzono inne, drobniejsze zmiany konstrukcyjne.
Podstawowe dane lokomotywy SM41:
układ osi | BoBo |
całkowita długość lokomotywy ze zderzakami | 11 290 mm |
szerokość lokomotywy | 3 050 mm |
wysokość lokomotywy | 4 400 mm |
średnica kół | 1 040 mm |
ciężar lokomotywy w stanie czynnym | 61 760 kG |
znamionowa moc silnika | 600 KM |
szybkość maksymalna | 80 km/h |
największa siła pociągowa | 18 600 kG |
siła pociągowa godzinna | 13 260 kG |
siła pociągowa ciągła | 12 000 kG |
prądnica główna moc ciągła (265 V, 1400 A, 1100 obr/min) | 370 kW |
silnik trakcyjny moc godzinna (260 V, 880 A, 428 obr/min) | 215 kW |
silnik trakcyjny moc ciągła (282 V, 816 A, 484 obr/min) | 205 kW |
Opracowano na podstawie: "Wagony i lokomotywy spalinowe", Ewald Kowalski, WKiŁ
|