Spalinowe towarowe lokomotywy serii ST43 produkowane były przez rumuńskie zakłady wytwórcze taboru kolejowego na podstawie licencji szwajcarskich firm: SULZER - silnik spalinowy, BROWN-BOVER - wyposażenie elektryczne i SLM - nadwozie i podwozie. Lokomotywy te przeznaczone są do prowadzenia składów towarowych o masie do 2200t.
Źródłem energii napędowej jest 12-cylindrowy, czterosuwowy silnik wysokoprężny Sulzer typu 12LDA28. Silnik spalinowy, przekładnia zębata, prądnica główna i prądnica pomocnicza tworzą jeden agregat. Prądnica główna połączona jest z silnikiem spalinowym na sztywno. Sześć elektrycznych silników trakcyjnych prądu stałego umieszczonych jest na dwóch trzyosiowych wózkach lokomotywy systemem tramwajowym "za nos". Napędzają osie lokomotywy za pośrednictwem przekładni zębatych o przełożeniu 1 : 4,6. Silniki trakcyjne połączone są szeregowo - równolegle.
Lokomotywa ST43 wyposażona jest w wielokrotne sterowanie zdalne, umożliwiające sterowanie dwiema lokomotywami z jednego stanowiska sterowniczego. Sterowanie może odbywać się z dwóch, umieszczonych na obu końcach lokomotywy przedziałów sterowniczych. Określonemu położeniu dźwigni nastawnika jazdy odpowiada określona prędkość obrotowa silnika spalinowego. Rozruch silnika spalinowego następuje za pomocą prądnicy głównej, która zasilana jest wtedy z baterii akumulatorów i pracuje jako silnik elektryczny szeregowy. Prądnica pomocnicza służy do wzbudzenia prądnicy głównej i do ładowania akumulatorów, oraz do zasilania silników pomp paliwowych, olejowych, wody, przetwornicy oświetlenia.
Podstawowe dane lokomotywy ST43:
układ osi | CoCo |
całkowita długość lokomotywy ze zderzakami | 16 940 mm |
szerokość lokomotywy | 3 000 mm |
wysokość lokomotywy | 4 435 mm |
średnica kół | 1 100 mm |
ciężar lokomotywy w stanie czynnym | 116 200 kG |
znamionowa moc silnika | 2 100 KM |
szybkość maksymalna | 100 km/h |
największa siła pociągowa | 32 000 kG |
siła pociągowa godzinna | 22 500 kG |
siła pociągowa ciągła | 20 000 kG |
prądnica główna praca godzinna | 2700 A, 500 V, 1080 obr/min |
prądnica główna praca ciągła | 2460 A, 550 V, 1080 obr/min |
prądnica główna najwyższe natężenie prądu | 3900 A |
prądnica główna najwyższe napięcie | 930 V |
prądnica pomocnicza moc ciągła przy napięciu | 170 V - 75 kW |
silnik trakcyjny moc godzinna przy prądzie 900 A | 194 kW |
silnik trakcyjny moc ciągła przy prądzie 820 A | 200 kW |
silnik trakcyjny najwyższa prędkość obrotowa | 2300 obr/min |
Opracowano na podstawie: "Wagony i lokomotywy spalinowe", Ewald Kowalski, WKiŁ
|