Kraków Główny
Przy peronie pierwszym krakowskiego dworca głównego na tle budowanej galerii handlowej mieliśmy okazję zobaczyć dwie zmodernizowane lokomotywy PKP. Na torze nr 11 stały: elektryczna lokomotywa towarowa ET22-2000 i elektryczna lokomotywa manewrowa EM10-02. Modernizacja obydwu lokomotyw została przeprowadzona w Zakładach Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych w Gliwicach.
Lokomotywa ET22-2000 została wyprodukowana w 1977, poprzednio oznaczona była jako ET22-315. Modernizacja była głęboka i obejmowała na zastosowaniu m. in.:
- nowoczesnych układów zasilania niskiego napięcia z zastosowaniem przetwornic statycznych wykonanych w technologii IGBT
- mikroprocesorowych układów sterowania i diagnostyki
- nowoczesnych układów podparcia pudła usprężynowania wózka I i II stopnia z wykorzystaniem sprężyn "flexicoil"
- nowego rodzaju systemów zabezpieczenia obwodów elektrycznych przed skutkami prądów zwarciowych i przetężeniowych
- nowoczesnego kontenera pneumatycznego
- estetycznej i ergonomicznej kabiny maszynisty
Dzięki modernizacji osiągnięto korzyści w postaci:
- poprawy warunków pracy maszynistów
- łatwości obsługi
- zwiększenia niezawodności pracy podniesieniem własności dynamicznych lokomotywy
- niższych kosztów utrzymania i eksploatacji