Produkcję lokomotywy elektrycznej ET21 - oznaczenie fabryczne 3E i 3E/1 (zmodernizowana) rozpoczęto we wrocławskich zakładach PAFAWAG w 1957 roku. Część mechaniczną zaprojektowano w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Taboru Kolejowego w Poznaniu, natomiast część elektryczna jest wzorowana na radzieckiej konstrukcji lokomotywy serii WŁ22M. Lokomotywa ET21 przeznaczona jest do prowadzenia na terenie równym pociągów towarowych na łożyskach ślizgowych o masie 2300t z prędkością 70km/h, oraz pociągów pasażerskich o masie 650t na łożyskach tocznych z prędkością 100km/h. Lokomotywa ET21 jest przystosowana do ogrzewania składów pociągów pasażerskich.
Lokomotywa ET21 jest typu CoCo. Charakteryzuje się indywidualnym napędem na wszystkie osie (6) zgrupowane po trzy w dwóch wózkach. Wszystkie silniki trakcyjne umocowane są na ostoi wózka "za nos" i napędzają związane z nimi zestawy kołowe za pośrednictwem przekładni zębatej. Cały ciężar lokomotywy jest ciężarem przyczepnym ponieważ lokomotywa nie posiada osi tocznych.
Seria lokomotyw ET21 do numeru 72 to seria informacyjna i ich masa wynosi 120t. Po roku 1960 w zakładach PAFAWAG przystąpiono do produkcji zmodernizowanej wersji, oznaczonej fabrycznie jako 3E/1. Modernizacja polegała na wprowadzeniu do budowy lokomotywy oraz aparatury elektrycznej nowych elementów polepszających eksploatację. Modernizacja nie zmieniła charakterystyki trakcyjnej. Lokomotywy o numerach od 1 do 72 zmodernizowano po roku 1968. Ulepszenia wynikłe z modernizacji to:
- zmniejszenie masy lokomotywy
- zwiększenie pewności pracy urządzeń mechanicznych i elektrycznych
- poprawienie warunków obsługi i eksploatacji
- usprawnienie technologii montażu lokomotywy
- równomierne rozłożenie masy i nacisków.
Od roku 1970 rozpoczęto wykonywanie dalszych modernizacji wszystkich lokomotyw serii ET21.
Podstawowe dane lokomotywy ET21:
napięcie znamionowe obwodów wn | 3000 V |
napięcie znamionowe obwodów wn | 110 V |
liczba silników trakcyjnych | 6 szt. |
liczba silników wentylatorów głównych | 2 szt. |
moc godzinna lokomotywy | 2400 kW |
prąd przy mocy godzinnej | 870 A |
siła pociągowa przy mocy godzinnej | 1810 kN |
prędkość przy mocy godzinnej | 47,5 km/h |
moc ciągła lokomotywy | 1860 kW |
prąd przy mocy ciągłej | 675 A |
siła pociągowa przy mocy ciągłej | 1490 kN |
prędkość przy mocy ciągłej | 49,6 km/h |
maksymalna prędkość konstrukcyjna | 100 km/h |
obciążenia osi w stanie służbowym lokomotywy | 19 t |
najmniejszy dopuszczalny promień łuku | 100 m |
masa służbowa lokomotywy | 114000 kg |
przekładnia zębata | 85:24 |
przełożenie przekładni | 3,54 |
system hamulca | Westinghouse |
rodzaj hamulca | pneumatyczny |
wysokość lokomotywy przy opuszczonych pantografach | 4559 mm |
największa szerokość lokomotywy | 3005 mm |
typ silnika trakcyjnego | LKa 635/LKb 635 |
zawieszenie silnika trakcyjnego | tramwajowe |
Opracowano na podstawie "Lokomotywy elektryczne serii ET21" J. Sikorski, T. Tajer WKiŁ 1984
|